Projektová výuka
Projektové či tematické dny
Škola je promyšlený, fungující ucelený systém, který podporuje mnoho činností.
Projekty patří mezi inovativní české vzdělávací koncepty a naše škola je žákům nabízí formou rozmanitých projektových dnů.
Děti jsou malé osobnosti, které si teprve utváří hodnoty, dovednosti a vlastní zkušenosti, které se jim budou hodit do života. Proto je velmi důležité, aby ve škole našly podporu, pochopení, ale také se naučily za svá rozhodnutí a své učení nést odpovědnost.
Učitel by měl být inspirativní osobnost, která žákům nabízí rozmanité možnosti a pohledy na objevování světa i sebe. Projektová výuka nabízí velké možnosti žákům a svobodu učiteli v uchopení školního vzdělávacího programu. Projekty u dětí rozvíjí kooperaci, zvídavost, klíčové dovednosti, jaké se využívají ve firmách při koučinku, kde uplatňují své znalosti a dovednosti. Odhalují zde své silné i slabí stránky, učí se hledat řešení, vést diskusi, argumentovat, naslouchat si vzájemně ale i obhájit si svůj názor, myšlenku či teorii…vytváří se potenciál k novým a kreativním nápadům. Jde zejména o propojení velkého množství vyučovacích předmětů jedním tématem či námětem.
Jak takový projektový den vypadá?
V hlavní roli pokusy
Den Země se nesl v duchu bádání a experimentování. Hlavním cílem bylo osobně si vyzkoušet pokusy, pochopit dané přírodní zákonitosti a zjistit, že přírodní vědy nejsou nuda.
Víš, že vzduch něco váží? Žáci z I. stupně už to vědí a nejen to! Měli možnost pozorovat optický klam, vyzkoušeli si, že různé kapaliny mají různou hustotu a dají se vrstvit, nebo že balónek nabitý statickou elektřinou dokáže přiblížit proud tekoucí vody z kohoutku.
Na II. stupni už experimenty měly větší hloubku a přesah. Vyslovení hypotéz a jejich dokazování bylo náročnější. Žáci se například zamýšleli nad otázkou: „Jak probíhá zpracování bavlny?“ „Co jsou novodobí otroci?“ „Jak je to s vodou u výroby této textilní suroviny?“ Někteří byli velmi šokováni, když zjistili, jak nákladná a pracná je výroba jejich bavlněného trička, které berou jako spotřební materiál vystihující styl jejich image. Snad někteří nebudou házet obnošené tričko hned do popelnice, ale napadne je, že se dá využít na výrobu koberečků v chráněných dílnách, nebo že díky sběrným kontejnerům na textil putuje oblečení do oblastí postižených přírodními katastrofami a plní dál svou funkci.
Díky zajímavým experimentům už někteří umí vysvětlit co, proč a jak funguje.
Projektový den se musí naplánovat a připravit; učitelé si stanovují výchovně vzdělávací cíle, které naplňují školní vzdělávací plán; chystají se aktivity související s tématem a na závěr probíhá reflexe a mezi žáky i sebereflexe.
Žák se tak učí vnímat svět v širších souvislostech, pochopí, že vše funguje společně, a ne v oddělených přihrádkách stanovených rozvrhem vyučování.